Effektiv visualisering och kommunikation är avgörande för en effektiv förståelse av projektets framsteg. Tekniken för Augmented Reality och Virtual Reality erbjuder möjligheten att visualisera, mäta, samarbeta och rapportera framstegen i ett projekt.
Den första kritiska komponenten i implementeringen av AR och VR är tredimensionell data. 3D-arkitektoniska designfiler och BIM-modeller, i kombination med LIDAR-skanning av befintliga anläggningar, kommer byggnadsproffs att ha en helhetslösning för att fånga och placera visuell information i fält.
Den nödvändiga anläggningen som ska utvecklas i den digitala plattformen ska skannas med våra förstklassiga LiDAR-skannrar och de processer som ytterligare är involverade i att utveckla hela anläggningens digitala tvilling och sedan använda den i virtuell verklighetsapplikationer.
Hur kan denna process att föra in en befintlig anläggning till en digital plattform med hjälp av Lidars skanningsteknik implementeras i olika användningsfall?
Lidar Skanna till virtuell verklighet
LiDAR - Light Detection and Ranging, även känd som laserskanning eller 3D-skanning , är en specifik fjärranalysteknik som använder ljus i form av en laser för att mäta avstånd. LIDAR används för att skanna ett område eller landskap och för att registrera och registrera datapunkter för att skapa ett punktmoln. Dessa data registreras sedan exakt och används för As-built-verifiering och dokumentation för att skapa BIM-modellen.
BIM är den centrala konsolen och samma BIM-modell och punktmolndata kan visualiseras i VR med hjälp av VR-utrustning och kan köpas till en AR-enhet så att användaren kan gå runt på den faktiska platsen virtuellt.
Augmented Reality i bygg- och arkitekturprojekt innebär att en BIM-modell av en föreslagen design placeras i ett befintligt utrymme med hjälp av mobila enheter. AR kan användas för att visa kunderna föreslagna konstruktioner i samband med befintliga förhållanden på en byggarbetsplats.
Placera och se georefererade BIM-modeller från vilken vinkel som helst i en verklighetstrogen skala (över eller under marken). Ladda och placera BIM-modellen Med hjälp av GNSS går du runt på platsen för att visualisera modellen i den verkliga världen. Se selektivt varje element i det konstruktiva, med alla tillhörande tjänster med hjälp av kontrollerna för lagervisning. Jämför designen med den aktuella platsen genom att justera opacitetskontrollerna. Genom att använda AR kan vi hålla ett öga på konstruktionen och kontinuerligt jämföra mellan plats och design.
Verifiering på plats
Traditionellt använder entreprenörer videoinspelning eller GPS-undersökningar med 2D-planer för att kontrollera och verifiera byggets framsteg. VR-visualisering av punktmoln kostar mycket mindre, och information om arbetets status är mer exakt. Det gör det möjligt för byggföretag att fatta realistiska beslut på fältet, genomföra efterlevnadsverifieringar och utveckla lösningar när avvikelser uppstår.
Att visualisera punktmoln i VR ger dem all dimensionell information de behöver, även för ett storskaligt eller komplext projekt.
Användningen av AR i verifiering på plats gör att verifieringsprocessen är enkel och korrekt eftersom modellen jämförs direkt med modellen och alla detaljer på fingertoppen, vilket eliminerar de flesta svårigheterna eller ger mycket tid och exakt data för att fatta ett beslut.
AR VR i eftermonteringsprojekt
Att visualisera punktmolnet i VR gör det möjligt att fånga de strukturer som kommer att byggas samt deras omgivning. Detta är till stor hjälp vid renovering eller eftermontering eftersom arkitekter och ingenjörer måste komponera med det som redan har byggts. De kan navigera i byggnaden i VR och få en bättre förståelse för hur de ska börja sin nya design. Visualisering av punktmoln minimerar repetitiva besök på webbplatsen och det finns ingen rädsla för att missa någon mätning, eftersom punktmolnet redan har korrekta data och det är också mätbart.
Genom att visualisera modellen i AR verklighetstrogen på platsen gör det möjligt att jämföra de strukturer som kommer att byggas och deras omgivning..
Detta är mycket användbart vid renovering eller eftermontering. Designen kan testas till platsförhållanden och avvikelserna kan identifieras i ett mycket tidigt skede av början vilket hjälper ingenjören, konstruktören och intressenten att ha all data för att fatta det mest optimala beslutet.
Montering av ny utrustning i en fabrik
När du genomför en renovering eller renoverar en befintlig tillverkningsanläggning, gör 3D-punktmoln det möjligt för dig att snabbt bedöma befintliga arkitektoniska data. Virtual Reality-visualisering gör att du kan placera 3D-modellen av din nya utrustning i ditt punktmoln för att se om den passar. Det kommer också att hjälpa under ersättningsprojekten genom att få dina arbetare att förvisualisera var hindren i transportvägarna för borttagning och installation av utrustning. Denna innovativa metod för as-built-verifiering med hjälp av punktmolndata har en myriad av potentiella fördelar, inklusive högre produktivitet, högre noggrannhet och förbättrad säkerhet.
AR är användbart för att testa utrustningen i befintligt skick och alla nödvändiga arrangemang kan göras. Vägen för ny utrustning för mobilisering inom anläggningen kan kontrolleras och kan hållas fri. Mobiliseringssekvensen kan studeras vilket resulterar i tidsbesparing och mer exakt utförande av uppgiften.
Fall 1: Övervakning av konstruktionsförlopp med VR & AR
I ett företagsbyggnadsprojekt utvecklade vi som BIM-konsulter modellen och satte upp ett VR-labb för kunden i deras anläggning och med hjälp av en
Webbplatsen används för att skannas med jämna mellanrum med hjälp av våra LiDAR-skannrar och skannade punktmolndata skickades till klienten för framstegsövervakning. Detta hjälpte kunden att övervaka alla skeden av projektet och ha ett nära öga på projektet. Även om intressenten inte befann sig på samma plats där konstruktionen pågick, fick kunden istället för att resa till platsen, korrekt platsdata och visualiserade den i VR, och genomgången för CPM-webbplatsens infångade data visualiserades i VR som gjorde det möjligt för intressenterna att gå igenom platsen från avlägsen plats och övervaka platsen. Så att intressenten kan visualisera det pågående projektet och mäta och kommentera och skapa en att göra-lista så att den korrigerande åtgärden kan vidtas redan i början av avvikelsen.
Fall 2: AR och VR i infrastrukturprojekt
I ett vägbyggnadsprojekt där vi är digitala konsulter för effektiv övervakning av projektet erbjöd vi kunden både AR- och VR-implementering tillsammans med 4D BIM där vi besöker platsen med jämna mellanrum och fångar framsteg med våra LIDAR-skannrar och korsverifiera med den överenskomna modellen och mäta framstegen med avseende på tid.
I det här projektet stämde inte All the as-built Catch Bassins topplock med designmodellen. Några exempel har visats på bilden. Och detta hittades med hjälp av AR, personen som besöker webbplatsen kommer inte att kunna memorera alla detaljer men när vi använder AR har vi alla detaljer till hands.
Som du kan se på de andra bilderna enligt design var det fyra galler men när vi gjorde inspektionen med AR på plats var det bara tre galler utförda på olika platser. Detta problem identifierades med AR och det korrigerande beslutet togs av intressenterna redan i början av avvikelsen.
Den andra avvikelsen hittades i ett tidigt skede med hjälp av AR, pipelinenivåer uppnåddes inte av entreprenören vid platsavvikelsen korrigerades och återigen verifierades nivåerna av AR. Vi har också inrättat ett VR-labb i deras anläggning där BIM-modellen upplevs av designteamet och LIDAR-skanningsdata visualiseras i VR för bättre förståelse och det är till stor hjälp att fatta beslut och snabba ändringar enligt den faktiska platsen villkor.
Fall 3: Användning av AR och VR i en tillverkningsanläggning vid omorganisationen av löpande band.
För en tillverkningsanläggning gav vi AR VR-lösningen.
Vi skannade löpande bandet med en LIDAR-skanner och visualisering av punktmolnet gjordes av en VR-lösning. och designers använde det för att göra ändringar, sedan testas och optimeras den nya designen med en AR-lösning.
Projektet genomfördes med högre noggrannhet och effektivitet. Teamet studerade installationssekvensen för ny utrustning och olika placeringsmöjligheter och fick en optimal sekvens som resulterade i en högre produktionstakt och mindre idealisk tid för maskiner.
Sammanfattningsvis
Från alla ovanstående fallstudier kan vi säga att för 20 år sedan sågs datorer inte på alla platser och nu har eran förvandlats till mobila enheter. Nu blir AR- och VR-användning mer populär inom en snar framtid. Vi kommer bara att se VR-möten som en vanlig och Ar-stödd planering för eftermontering och mixed reality-upplevelser av utbildning, projektövervakning och virtuella köpcentra.
BIM for Beginners' is designed to give you the essential knowledge and skills you need to succeed in the dynamic world of BIM engineering. This course opens doors to a rewarding career path in the construction industry.
Basics of BIM
Fundamentals of AutoCAD 2D and 3D
Fundamentals of Revit Architecture and Interference check
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
BIM for Beginners' is designed to give you the essential knowledge and skills you need to succeed in the dynamic world of BIM engineering. This course opens doors to a rewarding career path in the construction industry.
An amazing new feature you will love
Incredible, groundbreaking feature
Something that just blows your mind
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.