Virtuell verklighet
Under den senaste tidens utveckling av den digitala eran har Virtual Reality framstått som den mest lovande tekniken på 2000-talet.
Enheterna som Oculus rift kan vara de mest lovande och omvälvande tekniska prylarna under de kommande åren.
Arkitekturbyggnads- och verkstadsindustrin har börjat ta till sig OR-tekniken för bättre visualisering och för att känna till kundernas specifika behov för att lösa verkliga problem virtuellt.
Under tiden har jag några idéer för att implementera virtuell verklighet för e-handelsvärlden. Där byggnadsinformationsmodeller som kan integreras med oculus rift-enheter kan användas som en plats för e-handel. Kunder kan besöka alla köpcentra i världen och nästan känna samma atmosfär. Produkterna från Flipkart, Amazon eller andra e-handelswebbplatser kan hittas i BIM- modellerna.
Vi kan gå runt i butikerna för att se produkterna virtuellt kontrollera produktspecifikationen oavsett om den passar dina krav eller inte och du kan känna designen.
Virtuell verklighet kan bli en verklig spelförändrande teknik för att marknadsföra produkterna och sälja dem virtuellt, vilket minskar de enorma drifts- och byggkostnaderna för galleriorna.
Att bygga en informationsmodell (BIM) kan bli en databerikad modell för ett e-handelsföretag för att spåra kundens köpmönster och skapa en bättre organiserad strategi för att sälja produkterna.
För att detta ska hända måste konceptet Big data och BIM gå hand i hand för att lösa verkliga problem.