Vikten av informationshantering i AEC-branschen

,
April 19, 2022

Introduktion

I dagens digitala tidsålder är vi omgivna av data. Vissa kanske till och med säger för mycket information.

Men det gör ingen skillnad, förrän vi börjar organisera och kategorisera dessa data genom att tilldela värden som tillförlitlighet, ansvar, ansvar, sammanhang, historisk bakgrund, etc.

"metadata" eller "data om data" är det som gör information användbar, handlingsbar eller meningsfull.

Från meningsfull strukturerad data eller information kan vi börja lära, vilket i kombination med erfarenheter och insikter ger oss förståelse och kunskap.

Framtiden kommer att skapas genom information, som produceras, hanteras och samordnas av alla aktörer inom AEC-branschen.

Speciellt Asset Owners (kunder) och Facilities Managers, eller någon som är intresserad av "Digital Information" (bättre information) när det gäller den byggda miljön eller AEC-sektorn.

Graphical representation, Information Management Triangle, image

Insikter

För att inse vikten av information låt oss svara på några frågor:

Vad är förhållandet mellan information och projektprestanda? Påverkar informationens kvalitet projektets prestanda/resultat.

Det är väldigt lite vi kan göra utan information. Vi kan inte "kommunicera" designavsikt, efterlevnad eller instruktioner för säker tillverkning, montering och konstruktion utan information. Och det kommer att vara mycket svårt att säkert underhålla och driva en byggnad, eller del av infrastruktur, utan någon information.

För att utföra alla uppgifter framgångsrikt,

du behöver rätt information tillgänglig, vid rätt tidpunkt, för att instruera och kommunicera till de personer som utför uppgiften,

Vad som krävs, och naturligtvis behöver du folket för att förstå informationen och utföra uppgiften i enlighet med instruktionerna.

Vad händer om informationen är felaktig, sen, saknas eller svår att förstå eller bearbeta? Jo, uppgiften kommer antingen att försenas, eller utföras felaktigt, eller så kan personerna som utför uppgiften göra justeringar baserat på sin egen erfarenhet, för att försöka få uppgiften klar ändå, för att undvika förseningar, men arbetet kan fortfarande göras felaktigt och där är en potentiell risk att det kan behöva korrigeras igen senare. Det kan så småningom slutföras korrekt, men det kommer att bli kostnads- och tidspåverkan, eller så kan du behöva acceptera det felaktiga arbetet.

Så, uppenbarligen, finns det ett visst samband mellan information och projektresultat eller prestanda. Och det finns uppenbarligen ett mått på " informationens kvalitet " som påverkar projektets resultat eller prestanda på ett positivt eller negativt sätt

Graphical representation of Level of Information, image

Outro

Så, information av god kvalitet är den som stöder resultat och prestanda och information av dålig kvalitet som förringar eller hindrar resultat och prestanda. Information av god kvalitet kan karakteriseras som att den är korrekt, i tid, tillgänglig och tydlig för de personer som utför uppgiften, och information av dålig kvalitet kan karakteriseras som olöst, felaktig, sen, otillgänglig eller otydlig för de personer som utför uppgiften. uppgift.

Se vårt webbseminarium om informationshantering.

Share on social media:

Related Articles:

Browse all articles
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.