Hur RPA kan spara tid och pengar för byggföretag

,
September 27, 2022

Introduktion

Bygg är en notoriskt manuell sektor, men förutom att vara en dyr bransch att verka i, är det också en som har plågats av problem kring produktivitet och kvalitetskontroll. BNP från konstruktion i Indien var i genomsnitt 2282,13 miljarder INR från 2011 till 2022, och nådde en rekordnivå på 3382,83 miljarder INR under första kvartalet 2022. Generellt sett ser byggbranschen höga nivåer av kostnader och tid som spenderas på processer på grund av dess beroende av manuellt intensiva aktiviteter och bristande standardisering av aktiviteter över projekt.

Att minska antalet manuella uppgifter och automatisera repetitiva processer är två nyckelstrategier för att minska kostnaderna och öka effektiviteten inom alla organisationer.

Byggföretag kan implementera robotprocessautomatisering (RPA) – en delmängd av artificiell intelligens – som ett sätt att minska mängden tid som ägnas åt manuella åtgärder, öka konsekvensen och effektivisera arbetsflödesprocesser. I den här artikeln tittar vi på hur RPA kan gynna ditt byggföretag genom att minska mänskliga fel och effektivisera arbetsflöden.

Vad är Robotic Process Automation?

What is Robotic Process Automation?, image

RPA är en form av programvara som efterliknar en människas handlingar.

Det används ofta i affärsprocesshantering för att automatisera prestanda för kontinuerliga eller diskreta processer som antingen är repetitiva eller regelbaserade. Den har förmågan att integreras med befintlig programvara och kan användas för att ersätta manuella aktiviteter i hela din organisation genom användning av datorprogram som är utformade för att automatisera vissa processer. Några av de viktigaste egenskaperna hos RPA är:

  • Det är en mjukvarubaserad process som replikerar en mänsklig operatörs handlingar genom att registrera och tolka befintliga processer för att automatisera dem.
  • Den fungerar vanligtvis inom en befintlig affärsprocess och är utformad för att efterlikna mänskliga handlingar såsom inmatning och hämtning av data och dokumentbehandling.
  • Det kan implementeras på en enda dator eller över hela organisationen via ett centralt nav.
  • RPA kan användas för att automatisera en rad manuella uppgifter som datainmatning, affärsprocesshantering och kundservice.

Fördelar med robotprocessautomatisering i konstruktion

RPA kan leverera en rad fördelar för byggföretag, inklusive minskade kostnader, förbättrad effektivitet och förbättrad kundnöjdhet. Några av nyckelområdena där RPA kan implementeras diskuteras nedan: -

Ökad effektivitet: RPA kan användas för att hantera arbetsflöden och rutinprocesser, vilket kan minska den tid som läggs på manuella procedurer och förbättra cykeltiderna. Detta kan minska mängden tid som spenderas på uppgifter som inmatning av data och dokumentbehandling med upp till 90 %, enligt en studie.

Ökad produktivitet: Robotautomatisering kan hjälpa till att öka produktiviteten för din personal genom att minska tiden som läggs på manuella procedurer och förbättra noggrannheten i dessa aktiviteter. Detta kan göra det möjligt för din organisation att möta aggressiva tidslinjer, minska projektkostnaderna och förbättra kvaliteten på dina resultat.

Minskad risk för mänskliga fel: Manuella arbetsflöden är benägna att göra mänskliga fel, vilket är extremt kostsamt i en byggmiljö där tidslinjer och budgetar är snäva. RPA kan bidra till att minska risken för mänskliga fel genom att replikera en mänsklig operatörs handlingar, förbättra noggrannheten och konsekvensen genom att minska tiden som läggs på manuella processer och öka kapaciteten under högtrafik.

Minskad risk för upprepad belastningsskada: Manuella uppgifter som datainmatning och inspektioner kan vara en risk för ditt teams hälsa och välbefinnande. RPA kan användas för att minska risken för upprepad belastning och andra skador genom att replikera en mänsklig operatörs handlingar.

Minskade kostnader: Implementeringen av RPA kan bidra till att minska kostnaderna i samband med repetitivt manuellt arbete genom att göra det möjligt för organisationer att lägga ut arbetet på en tredje part.

Nyckelområden där RPA kan implementeras

Key Areas Where RPA Can Be Implemented, image

Även om fördelarna ovan är många, betyder det inte att RPA är en lösning som passar alla. Istället bör det implementeras strategiskt inom nyckelområden i ditt företag för att få bästa resultat.

Kundtjänst: Att automatisera kundtjänstprocesser kan hjälpa till att minska den tid ditt team lägger på rutinaktiviteter som att dokumentera klagomål och hantera returer. Detta kan hjälpa till att förbättra ditt teams lyhördhet och öka kundnöjdheten genom att minska tiden det tar att slutföra dessa uppgifter.

Dokumenthantering: RPA kan användas för att hantera dokumentflödet i ditt företag genom att replikera en mänsklig operatörs handlingar. Detta kan innefatta aktiviteter som att skanna, arkivera och hämta dokument från databaser.

Personal: RPA kan användas för att hantera rekrytering, onboarding och utbildningsaktiviteter. Detta kan bidra till att minska den administrativa bördan för HR-personal och förbättra effektiviteten i dessa aktiviteter. — Projektledning : RPA kan användas för att hantera projektrelaterade aktiviteter i ditt team, såsom dokumenthantering, evenemangshantering och ärendehantering.

Slutsats

Trots att det är en manuell industri, där varje projekt är olika och kräver mänskligt omdöme, kan byggandet dra enorm nytta av att implementera robotprocessautomation. RPA kan användas för att effektivisera arbetsflödet, minska tiden som läggs på manuella procedurer, öka produktiviteten och minska risken för mänskliga fel. Men som med all teknik kommer det att finnas utmaningar i implementeringen. Företag bör samarbeta med en Robotic Process Automation-partner som Desapex med erfarenhet och expertis i att bygga dessa system.

Se vårt webbseminarium "RPA Implementation in Construction"

Share on social media:

Related Articles:

Browse all articles
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.