Offentliga projekt som leder teknologirevolutionen i Indien

,
May 23, 2020

Bakgrundsberättelse

I Indien när vi hör om teknik, associerar vi alltid privata företag i adoption jämfört med offentliga (statliga) projekt. Vi förhåller oss vanligtvis inte till offentliga projekt och teknik tillsammans. Medan många av oss lever i denna uppfattning, kan verkligheten förändra den populära tanken.

För fyra år sedan startade vi Desapex för att fungera som en teknologisk katalysator inom byggbranschen och hålla huvudsakligen privata projekt i fokus. Vi trodde passionerat på att privata/fastighetsföretag kommer att vara angelägna om att använda teknik till sin fördel. Men verkligheten slog oss hårt när en senior veteran i branschen på vårt första affärsmöte (medan vi pratade om BIM och användningen av verklighetsfångst) frågade om teknik var tillgänglig när de byggde Taj Mahal. Av respekt för hans erfarenhet bråkade vi inte mycket på mötet och återkom med tungt hjärta.

Men sedan när vi undersökte fakta om Taj Mahals konstruktion, insåg vi att mer än 20 000 människor, tusentals elefanter arbetade på projektet och cirka 916 miljoner spenderades i dagens termer. Dessutom tog det 20 långa år och många arbetares liv att slutföra hela projektet. Ingen projektledare kommer att få den här typen av tid eller budget att slutföra ens för ett projekt som är flera gånger så stort som Taj Mahal.

Vi kan inte förneka att dagens projekt har begränsade resurser, komplexa konstruktioner och en krävande verksamhet att stödja. Säkerhet i tid/budget är det högst omöjligt utan lite teknisk hjälp.

Privata projektdilemma

Medan de var upptagna med att övertyga privata fastighets-/byggnadsföretag att gå bort från urgamla 2D-design och manuella konstruktionsmetoder, gav Nagpur Metro mandat att leverera projekt i 5D BIM-teknik (Building Information Modelling). Detta var mycket motiverande för många teknikentusiaster som oss att ett offentligt projekt kontraktuellt upprätthåller en av de mest avancerade teknologierna. Inte bara 5D BIM utan några andra tekniker som hjälpte projektet att lyckas var beslutet att ha ett gemensamt filarkiv, LiDAR-mätning, automatiserad tredimensionell rumslig koordinering, fjärrövervakning av konstruktioner, modellbaserad räkningscertifiering och användning av 3D-informationsrika modeller för drift-underhållsfasen.

Offentliga projekt som leder teknikrevolutionen

Sedan anbuden från Mumbais tunnelbana, Pune tunnelbana, Bengaluru International Airport Terminal 2-projektet och många andra offentliga infrastrukturprojekt som har mandat att använda ovan nämnda tekniker. Inte bara tunnelbane- eller flygplatsprojekt utan även ett fåtal smarta städerprojekt krävde BIM-baserad inlämning. APCRDA talade till och med om att använda ett BIM-baserat onlinesystem för bygglov.

Medan de flesta privata företag vägrar en förändring av vilken omfattning som helst, är det få projekt som använder teknik som ofta drivs av sina globala mandat eller ansträngningar från en man som inte får stöd för att göra investeringsbeslut värt besväret. I det sällsynta fallet när ett projekt får ett dynamiskt team till förmån för teknik, blir syftet besegrat på grund av dåliga kontrakt. Projektkontrakt återspeglar inte avsikten hos det tekniskt kunniga projektteamet, vilket ger intressenter ett enkelt pass.

Sammanfattning

Liksom byggbranschen är orsakerna till dålig teknikanvändning i privata projekt också komplexa. Men med alla utmaningar i offentliga projekt i Indien, förtjänar landet uppskattning för att leda den tekniska revolutionen i design-konstruktion och driftsfaser av den byggda tillgången.

Förhoppningsvis ändrar krisen orsakad av Covid 19 (coronavirus) dimensionen av teknikantagande för den mest efterlängtade effektiviteten i byggbranschen. Vi vet alla att Indien försöker attrahera många tillverknings- och tjänsteindustrier för att skapa lokala jobb, att bygga infrastruktur kommer att vara det första steget mot denna resa. Varje förbättring av hastigheten och kostnaden för denna utveckling kommer att ha en kaskadeffekt på vår framtida tillväxthistoria.

Share on social media:

Related Articles:

Browse all articles
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.