Introduktion
Denna fallstudie är fokuserad på vikten av effektiv kommunikation och informationsutbyte från basbyggd till slutanvändare, från slutanvändare till designkonsulter under projektöverlämning och designfas av projektet vid rätt tidpunkt baserat på projektleveransens tidslinje med avseende på nivån utveckling av modellen i varje designfas.
Denna fallstudie är baserad på ett digitalt designrenoveringsprojekt.
Projektets plats: Bangalore, Indien.
Byggprojektets leveransmetod: Design-Bid-BuildInputs
mottagna från slutanvändare:
- Handoff-paketet-Design Intent i PDF-format, Existing condition skannad Revit-modell, Omfattningsmatris mellan hyresvärd vs slutanvändare.
- Paket B-Design avsikt Specs.
Tydliga omfattningsansvar som ska listas mellan Base build vs Slutanvändare vs Design Consultants.
Detta kommer att göra konstruktören att göra byggnadsdesignen mer effektiv eftersom informationen som tas emot från Base Build och slutanvändaren kan införlivas samtidigt vilket i sin tur minskar omdesignen av tjänster, ändringsbeställningar och tid.
Nyckelfrågor: På grund av brist på information som delas från slutanvändaren i det inledande skedet av projektöverlämnandet och i projekteringsfasen av projektet behövde större byggnadstjänster designas om, vilket i sin tur påverkade den extra tid och kostnad för slutanvändaren och konsult.
Problem nr 1: Utskärningar för friskluft och frånluftskanaler
Type of Air conditioning system selected: VRV/VRF with fresh air ducting.
Bekymmer: Basbyggeteamet nekade tillståndet att göra utskärningar i balkarna som är tillgängliga i hela byggnadens periferi.
Designern planerade att ha utskärningar på flera ställen på varje våning för friskluft och utblås (skafferi-utsläpp) och designade tjänsterna till erforderlig detaljnivå/utveckling.
Baskonstruktionen som byggd ritning fångade inte tillgången på balkar i hela byggnadens periferi och ingen tidigare information delades från basbyggaren till slutanvändaren till designkonsulten.
I anbudsskedet har slutanvändare informerat designkonsulter för omdirigering av tjänsterna, eftersom basbyggaren har nekat att ge tillstånd att göra de nödvändiga utskärningarna.
Även om tjänsterna kräver utskärningarna, måste den förskjutas nära periferiväggen, vilket leder till låga servicehöjder, vilket i sin tur behövde göra om kanalerna för friskluft, skafferi i alla våningar.