Nyckelutmaningar och hur vi löste problemet
Den stora utmaningen var en diskrepans mellan webbplatsen och delad layout. Antingen var layouterna äldre eller så återspeglade inte As-built webbplatsändringarna.
- Lösning: Under besöket på platsen kontrollerades golvet med stor uppmärksamhet för att identifiera variationerna, vilket skulle hjälpa till att avgöra om laserskanning krävdes. När byggnaden var upplåten laserskannades byggnaden för att få de befintliga förhållandena till arkitekternas skrivbord för felfri inredningsdesign.
En annan största utmaning var att få rätt information från utvecklaren. På grund av dålig informationshantering var den senaste informationen gällande byggnaden inte tillgänglig för byggherren.
- Lösning: Baserat på tidigare erfarenheter utarbetade vi ett detaljerat frågeformulär för varje handel. För all information som saknas samlades uppgifterna antingen in fysiskt på platsen eller från platsteamet med hjälp av checklistor. Detta minskade luckorna för due diligence.
Hantera BIM-utvecklad information och se till att endast den senaste informationen används på sajten.
- Lösning: Alla underleverantörer fick informationsutbyte endast genom CDE och tilldelades relevant information när de delade med andra parter. Detta skulle undvika att använda äldre versioner/revidering av ritningar av andra intressenter i projektet, vilket ger insyn mellan alla inblandade parter.
Användning av BIM-modeller för digital överlämning till fastighetsägare och anläggningsteam.
- Lösning: All information som produceras är inte begränsad till bara design- och konstruktionsfasen, utan kan också användas under drift- och förvaltningsfasen.
BIM med relevant icke-geometrisk information kan användas direkt i olika CMMS-plattformar för att hantera vilken anläggning som helst.