Desapex transformerar tillverkningsanläggning med 5D BIM

Digital Design Management
,
June 12, 2024

Heading

Problembeskrivning från klienten

  • Skapa BIM-modeller från de schematiska pdf-layouterna, krockkoordinera modellerna och förbered fältritningarna för platsinstallation.
  • Uppdatera BIM-modellerna enligt ändringar på webbplatsen.

Omfattningen av arbetet

Arbetena omfattar de konstruktionsstöd för el-, LSS- och instrument- och styrsystem för kontraktsteamet. Vilket inkluderade ledningar, kabelbrickor, panel- och stödmodellering, utarbetande av butiksritningar och skapande som byggda modeller för serviceinstallerade områden, samordning med andra intressenter för kollisionskoordinering mm.

Indata delas av klienten

  • Kretsuppmärkningar i PDF-format.
  • Kommentarer i XML-format.
  • Som byggt delades innehåll i video- och 360⁰-bildformat.

Programvara som används

  • AutoCAD MEP 2021
  • Autodesk Revit 2021
  • Navisworks Manage 2021
  • Autodesk BIM360 lim
  • Bluebeam Revu
  • BIM-spår
  • Cupixworks

Projekt tidslinje

Från den första ruttplaneringen till avslutningsfasen av filerna tog det cirka 3 år för 5 byggnader med en total yta på cirka 2,5 miljoner kvm. Med.

Nyckelutmaningar och hur vi löste problemet

  • Diskrepans i de befintliga modellerna: De befintliga modellerna som mottogs var föråldrade och var inte korrekta. Detta ledde till sammandrabbningar och omarbetningar under godkännandeprocessen. Detta löstes med hjälp av 360⁰-bilder i Cupixworks och laserskanning av sajten för att verifiera platsförhållandena.
  • Verklig utmaning att arbeta med team som inte är medvetna om/kapabla att använda BIM: Ofta var input från fältförmännen i form av handskisser eller markeringar på PDF-filer för det färdiga innehållet. Att förstå dessa handskisser skulle ta avsevärd tid. Så istället begärde vi platsfångning i form av 360⁰-bilder och videor och synpunkter där det inte är möjligt att ta plats.
  • Tidszon: Det var 12.30 timmars tidsskillnad mellan klienten och vårt team. Eftersom vi behöver koordinera med kundteamet på daglig basis, ändrade vi vår arbetstid för att tillgodose den dagliga samordningen med kundteamet och inte för att sträcka ut extra timmar på jobbet.

Resultat eller hur kunden fick nytta

  • Strukturerad dokumentation och projektuppföljning.
  • Stöttade entreprenörsteamet att utnyttja BIM genom att mata in IFF, tekniska och kretsdetaljer som motsvarar varje element.
  • Stöder enklare navigering genom modellen med hjälp av sökuppsättningar, utseendeprofiler för Navisworks och anpassade parametrar i modellen.
  • Snabbare kvantifiering av material för konstruktion.
Featured articles

Know us better

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.